Hjerteorm og lungeorm hos hund

Hjerte- og lungeorm hos hund er mest udbredt på Sjælland og vi ser kun ganske få tilfælde på vore kanter. For en sikkerheds skyld tjekker vi hunde, der har symptomer (f.eks. hoste). Det er parasitter, der lever i hundens hjerte, lunger, blodkar og kan give alvorlige hjerte- og lungeproblemer.

Smittekilden er en ‘mellemvært’, typisk en snegl (men kan også være en frø), og hunde kan blive smittet ved at spise/slikke på det inficerede dyr eller græs, som er inficeret (typisk af en snegl). Eller ved bare at drikke noget vand, som er inficeret.

Symptomer på hjerteorm og lungeorm

Der er tale om to forskellige orme – Fransk Hjerteorm (Angiostrongylus Vasorum) samt Lungeorm (Crenosoma vulpis)

Fransk Hjerteorm er den mest alvorlige. De mest almindelige symptomer er hoste, træthed, besværet vejrtrækning, nedsat appetit, vægttab og evt opkastning, blødningsforstyrrelser, hjertesvigt og neurologiske problemer. Sygdommen er relativt let at behandle, såfremt vi fanger den i tide, men ubehandlet kan ormene i nogle tilfælde nå at gøre så stor skade, at hunden bliver meget syg og dør trods behandling.

Diagnosen stilles ved hjælp af en afføringsprøve (ca 10 g opsamlet i 3 på hinanden følgende dage), svar gives efter ca 36 timer. Alternativt kan der tages en blodprøve, med svar efter ca. en time (vi anbefaler afføringsprøve, da den i langt de fleste tilfælde er mest valid).

Lungeorm giver ligeledes anledning til hoste, besværet vejrtrækning, nedsat appetit og lungebetændelse, men er sjældent dødelig. Diagnosen kan stilles på en afføringsprøve (ca 10 g opsamlet i 3 på hinanden følgende dage).

Afføringsprøve og blodprøve for hjerteorm og lungeorm

Mange inficerede hunde viser ingen eller atypiske symptomer. Derfor kan smitten nå at sprede sig langt omkring, og måske kan din hund pludselig selv blive alvorligt syge. Man kan derfor overveje at lave en kontroltest en gang om året og i situationer, hvor hunden ikke er helt på toppen og virker ekstra træt  eller lignende atypisk adfærd for din hund.

• Prisen for en afføringsprøve (kan påvise både hjerteorm og lungeorm) er 545 kr (anbefales frem for blodprøve)
  • Prisen for en blodprøve (påviser hjerteorm) er 650 kr

Film om hjerteorm

Hunde bliver via kontakt med mellemværten inficeret med larver, som i hunden udvikler sig til voksne orme.  Se evt film om smitte via fransk hjerteorm på Københavns Universitets hjemmeside:  Livscyklus fransk hjerteorm