Randers Dyrehospital

Urinvejsproblemer katte

Mange katte lider af urinvejsproblemer. Det kan være livstruende, hvis katte ikke kan tisse.

Symptomer

• Hyppig brug af kattebakke
  • Katten tisser uden for bakken
  • Katten ser ud til at have ondt ved urinering
  • Blodig urin

Sygdommen kan udvikle sig til blokering af urinvejene. Så kan katten ikke komme af med urinen. Det er hér tilstanden kan blive livstruende og kræver, at du kontakter os.

Gode råd til forebyggelse

Sørg for at din kat drikker nok vand
  • Din kat skal have adgang til frisk vand.
  • En vandfontæne kan fremme kattens lyst til at drikke mere.
  • Mange katte foretrækker at drikke af porcelæns- eller glasskåle med lav kant.
Undgå overvægt
  • Overhold foderanbefalingerne på posen eller anbefalingen fra din dyrlæge.
  • Begræns godbidder og snacks.
  • Find et godt kvalitetsfoder, som katten er vild med og som passer til din kats stadie i livet. Vi rådgiver dig gerne i klinikken
Undgå stress og kedsomhed
  • Sørg for at katten har et sted, som er dens eget, så den har mulighed for at trække sig tilbage.
  • Aktiver katten! Også indekatte har et jagtinstinkt, der skal stimuleres. Dette kan gøres via foderaktivering, legetøj m.m.
En ren kattebakke
  • Sørg for at skifte kattegruset hyppigt.
  • Det anbefales at have samme antal bakker og katte
  • De skal helst placeres et stille sted.

Hvis du har mistanke om urinvejsproblemer anbefaler vi, at du booker en tid til tjek hos os.

Årsager

Hos de fleste katte skyldes problemerne dannelse af blæregrus og -sten. Det kan skyldes genetik, forkert foder og i tilknytning hertil en bakteriel infektion (kun hos ganske få katte skyldes det udelukkende en bakteriel blærebetændelse). Ofte kan der være usikkerhed om den præcise årsag.

Behandling

Hvis du oplever symptomer på urinvejsproblemer hos din kat, bør du straks kontakte os for at booke en tid, så vi kan hjælpe den!

Hvis diagnosen er blæregrus, består den primære behandling af et skifte til korrekt foder, som opløser blæregrus og/eller forebygger det. Vi hjælper og vejleder dig.  Desuden giver vi din kat smertestillende medicin og i nogle tilfælde antibiotika, hvis dette skønnes nødvendigt. Nogle typer af blæregrus og -sten kan man ikke opløse ved at skifte foderet ud med noget andet. Derfor kan det være, at vi er nødt til operere blæregruset væk.

Antibiotikakur og muligvis smertebehandling er behandlingen, hvis årsagen er en simpel bakteriel blærebetændelse

Hvis urinrøret er blokeret, skal din kat behandles akut for at genetablere passagen! Tilstanden er potentielt livstruende. Vi tager herefter en urinprøve for at fastslå, hvorfor urinrøret var blokeret og rådgiver dig om, hvordan du fremadrettet kan undgå, at det skal ske igen.

Hvis der ikke er en klar årsag, så ser vi ofte, at problemerne forsvinder efter noget tid. Urinvejsfoder kan hjælpe på vej. Da urinvejsproblemer kan være smertefulde, anbefaler vi at give din kat smertestillende medicin i et stykke tid.

Vær opmærksom på, om din kat får tilbagefald (se symptomer) og reagér med det samme – jo hurtigere behandling, jo bedre.

#urinvejsproblemer #katte