Kaniner som kæledyr – hvad du bør vide

Drømmer du om at få en kanin? Kaniner er aktive, sociale og kærlige familiedyr, men det er vigtigt at være opmærksom på deres særlige behov for at sikre deres trivsel. For kaniner er faktisk også meget sarte dyr, som kræver særlig pasning, hensyn og viden.  De skønne, langørede kaniner bliver ofte misforstået og modtager ikke altid den rette pleje. Mange kaniner får hverken tilstrækkelig plads, social kontakt med artsfæller, en korrekt kost, daglig aktivering eller den nødvendige observation fra en voksen. Alt det kan vi hjælpe dig med at blive klogere på.

Det er også vigtigt at være opmærksom på de sygdomssymptomer, som kaniner kan udvise. Vidste du for eksempel, at afføring kan være en indikator for din kanins helbred?

Neutralisering af kaninunger er også en vigtig del af deres pleje, især hvis du har flere kaniner sammen. Neutralisering hjælper med at reducere territoriale konflikter og forbedrer deres trivsel. Dette er især vigtigt, medmindre du planlægger at avle på dine kaniner.

Kaniner har en tendens til at skjule deres smerter og dårligdomme, da de i naturen kan blive lette byttedyr, hvis de viser tegn på svaghed. Som kaninejer er det derfor vigtigt at være ekstra opmærksom på ændringer i din kanins adfærd og velbefindende. Spiser den anderledes eller mindre? Bliver den pludselig aggresiv

På Randers Dyrehospital har vi bred erfaring med at tilse og behandle kaniner. Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål eller er i tvivl om noget vedrørende din kanins helbred.

Den Danske Dyrlægeforening har udgivet information om kaniner, som du kan finde her på vores hjemmeside sammen med andre videnskilder om de skønne, hoppende dyr. Vi opfordrer dig til at læse videre for at sikre, at du er bedst muligt forberedt på at tage vare på din kanin.

Kaniner og sygdomme

Kaniner er særligt udsatte for nogle sygdomme, og derfor er det afgørende at være opmærksom på eventuelle ændringer i deres adfærd og helbred.  Spiser den mindre? Eller anderledes? Opfører den sig unormalt, eksempelvis bliver aggressiv eller ligger anderledes?

Kaninracer og sygdomme

Når du skal anskaffe dig en kanin, så bør du have in mente, at nogle racer kan have en særlig tendens til at udvikle nogle sygdomme:

•  Store racer har en tendens til at udvikle gigt
  • Vædderracer (hængeøre kaniner) kan ofte få øreproblemer.
  • Dværgvædder, mini lop, løvehoved og hermelin bliver ofte avlet med et fladt ansigt, hvilket øger risikoen for problemer med tænder, øjne og luftveje.
Kaniner og neutralisering

Kaniner kan formere sig ret hurtigt. Hvis de ikke er steriliserede eller kastrerede bliver de hele tiden påvirket af deres hormoner, hvilket kan gøre dem aggressive. Vi anbefaler at få neutraliseret din kanin, medmindre du skal bruge den til avl. Særligt hvis flere kaniner skal gå sammen er dette vigtigt.

Allerede i 3-4 måneders alderen bliver kaniner kønsmodne. Grunden til, at de har så let ved at formere sig er, at ægløsning hos kaninen sker under selve parringen. Der er altså ret stor sandsynlighed for drægtighed og kuldene kan være ret store.

Kaniners afføring

Kaniners afføring kan fortælle os rigtig meget om, hvad den faktisk æder, og om den er sløj. Derfor kan det være en god idé at tage noget at den seneste afføring med til dyrlægen. Hvis din kanin ikke har afføring, skal du kontakte os straks.

Den store pølleguide

Kaniner og vaccinationer

Vi anbefaler de vaccinationer som du kan finde i dyrlægeforeningens guide, her.

Pasningsguide

Alt for mange kaniner har alt for lidt plads. Optimalt set har de brug for – som i naturen – at kunne grave huller, lave huler, lege og kunne trække sig, hvis der er flere kaniner i samme bur. Du kan læse mere om kaniner og plads i denne guide:

Den store pasningsguide

Læs også om fodring, selskab og meget andet.

Få den nyeste viden om kaniner her, hvor du også kan blive inspireret til indretning af bolig mv.

Få mere inspiration og viden:

Vores dyrlæge Nanna har bred erfaring med kaniner og kan hjælpe, hvis du har spørgsmål. Hun har i mange år arbejdet med udredning og behandling af kaniner. Kontakt os på klinikken: 8642 1513.