Kastanjer og hunde kan være en farlig kombi

Efteråret byder på masser af udendørs aktiviteter og leg for både kæledyr og ejere, men det er også en tid, hvor hunde kan komme i fare på grund af giftige svampe, kastanjer og agern. Hold derfor ekstra øje med din hund, når I er på skovtur.

Pas på kastanjer

Overalt i den danske natur og i haver finder man på denne årstid kastanjetræer i smukke farver. Men er du på gåtur med hunden, skal du passe på, at kastanjerne ikke ender i maven på den. Hestekastanjer indeholder stoffet glycosidet aesculin, der kan være giftigt, og desuden kan kastanjer sætte sig fast i tarmen. Det gælder både selve kastanjen, barken, blomster og de spæde blade. Hvert år er der forgiftningstilfælde. Hvis jeres familie har en kombi af hvalp/ung hund og små børn, så skal I være særligt opmærksomme, for børn synes, at det kan være sjovt at kaste kastanjerne, som hunden så skal hente og de tager måske også kastanjerne med hjem, så faren lurer både uden- og indendørs. Vær også opmærksom på, at hunden ikke kan komme til en dekoration med kastanjer.
Symptomerne viser sig typisk inden for 1-2 dage og er typisk:
  • Savl, diarré, mavesmerter, opkast
  • Mindre appetit, dehydrering og derfor øget behov for at drikke

I værre tilfælde kan hunden få feber, muskelkramper, stivhed i kroppen, lammelse og obstruktion (stop for passage) i mavetarmkanalen og i allerværste fald lammelse af åndedrættet. Kontakt os straks, hvis du har mistanke om forgiftning. Det kan være livsfarligt.

Giftige svampe Der er cirka 30 giftige svampe i den danske natur, som kan give symptomer som kvalme, opkast og diarré hos hunde. De farligste er fluesvampe, der kan skade lever og nyrer og i værste fald være dødelige. Kontakt os straks, hvis du har mistanke om forgiftning. Det kan være livsfarligt.

Agern Selv om agern kan virke harmløse, er de også farlige for hunde. De indeholder garvesyre, som kan skade fordøjelsessystemet og forårsage lever- og nyreskader. Symptomer på forgiftning er sløvhed, appetitløshed og feber.