Katte-aids er en virussygdom, der kun kan videreføres til andre katte. Den smitter hovedsageligt igennem spyt ved bid for eksempel ved slagsmål. Der findes eksempler på, at sygdommen er blevet overført via moderkagen og -mælken til killinger.

Sygdommen udvikler sig langsomt ved at nedbryde de hvide blodlegemer, som beskytter mod sygdomme. Desværre er sygdommen uhelbredelig.

Lige for tiden florerer sygdommen i Randers og omegn: Uhelbredelig og dødelig katte-aids hærger  (TV2 Østjylland)

Symptomer

Det kan være vanskeligt at opdage, om ens kat har fået katte-aids, da symptomerne kan være meget forskellige. Indenfor de første par måneder efter smitten får mange katte feber og bliver mere ’afdæmpede’. Efterhånden bliver kattens immunforsvar langsomt nedbrudt og måske bliver den inaktiv og spiser mindre.

Den kan stadigt oftere blive ramt af lidelser som betændelse i munden og ører samt på huden, luftvejsproblemer, tynd mave, pus fra øjne og næse mv. Lidelserne kan behandles, men ikke så effektivt som ved raske katte og over tid vil lidelserne vende hyppigere tilbage være sværere at behandle.

Sygdommen kan også gå ud over hjernen og medføre ændret adfærd.

Risikoen for, at en smittet kat dør af infektioner, der normalt ikke er livstruende for raske katte, øges gradvist.

• Vi opfordrer til, at man en gang om året med en blodprøve får tjekket sin kat for katte-aids.
  • Vi opfordrer til, at man får neutraliseret sin kat. Bl.a. fordi kastrerede og steriliserede katte slås mindre. Og så er der mange andre gode grunde til neutralisering, Se aktuel kampagne
  • Hvis din kat er blevet smittet, så skal den holdes inden døre, så den ikke smitter andre katte og isoleres fra andre katte.
  • Katte kan leve i mange år med sygdommen. Hvis din kat er smittet, bør du løbende overveje, om din kat fortsat har et godt og værdigt liv eller om du bør få den aflivet.