Nyheder

• hund og snegl

Hjerte- og lungeorm hos hund

Af: , , , , | Kommentarer: 0 | 10 February, 2016

Der er rapporteret om en stigning i tilfælde af hjerte- og lungeorm hos hunde på Sjælland (se eksempelvis Dyreklinikken Skovlunde-Herlevs Facebookside). Smittekilden er typisk via ‘mellemværten’ sneglen.

Generelt er parasitterne mest udbredt på Sjælland, og vi har ikke selv haft mange tilfælde, men flere og flere jyske dyrlæger støder på den, hvilket også er forventeligt, da mange hunde hvert år tager turen over bæltet. Desuden udviser en del inficerede hunde ingen eller atypiske symptomer, og der er derfor en risiko for, at der er langt flere inficerede hunde end vi tror!

Der er tale om to forskellige orme – Fransk Hjerteorm (Angiostrongylus Vasorum) samt Lungeorm (Crenosoma vulpis)

Fransk Hjerteorm er den mest alvorlige.
De mest almindelige symptomer er hoste, træthed, besværet vejrtrækning, nedsat appetit, vægttab og evt opkastning, blødningsforstyrrelser, hjertesvigt og neurologiske problemer. Sygdommen er relativt let at behandle, såfremt vi fanger den i tide, men ubehandlet kan ormene i nogle tilfælde nå at gøre så stor skade, at hunden bliver meget syg og dør trods behandling.

Diagnosen stilles ved hjælp af en afføringsprøve (ca 10 g opsamlet i 3 på hinanden følgende dage), svar gives efter ca 36 timer. Alternativt kan der tages en blodprøve, her er der svar efter ca en time.

Lungeorm giver ligeledes anledning til hoste, besværet vejrtrækning, nedsat appetit og lungebetændelse, men er sjældent dødelig. Diagnosen kan stilles på en afføringsprøve (ca 10 g opsamlet i 3 på hinanden følgende dage).

Begge orm smitter ikke direkte, men via kontakt med en mellemvært (snegle og evt frøer), der er inficeret med larver, som derefter udvikler sig til de voksne orm i hunden (se evt film om smitte på Københavns Universitets hjemmeside her): http://www.kardiologi.ku.dk/…/fransk_…/hjerteorm_livscyklus/

Mere info finder du også på Bayers hjertelungeorm-hjemmeside (klik på billedet):

lungeorm_forside

Det er tankevækkende, at mange hunde udviser ingen eller meget svage symptomer, da de så kan nå at sprede smitten langt omkring, og måske pludselig selv blive alvorligt syge. Man kan derfor overveje at lave en kontroltest en gang om året, og ikke mindst hvis de ”ikke er helt på toppen”, ”virker lidt trætte” eller lignende.

Prisen for en afføringsprøve (kan påvise både hjerteorm og lungeorm) er 545 kr
Prisen for en blodprøve (påviser hjerteorm) er 650 kr

You must be logged in to post a comment.