Hjerteorm og lungeorm hos hund

Lige nu oplever vi en stigning af hjerte- og lungeorm hos hunde.

Smittekilden er en ‘mellemvært’, typisk en snegl (men kan også være en frø), og hunde kan blive smittet ved at spise/slikke på det inficerede dyr eller græs, som er inficeret (typisk af en snegl). Eller ved bare at drikke noget vand, som er inficeret.

Symptomer på hjerteorm og lungeorm

Der er tale om to forskellige orme – Fransk Hjerteorm (Angiostrongylus Vasorum) samt Lungeorm (Crenosoma vulpis)

Fransk Hjerteorm er den mest alvorlige. De mest almindelige symptomer er hoste, træthed, besværet vejrtrækning, nedsat appetit, vægttab og evt opkastning, blødningsforstyrrelser, hjertesvigt og neurologiske problemer. Sygdommen er relativt let at behandle, såfremt vi fanger den i tide, men ubehandlet kan ormene i nogle tilfælde nå at gøre så stor skade, at hunden bliver meget syg og dør trods behandling.

Diagnosen stilles ved hjælp af en afføringsprøve (ca 10 g opsamlet i 3 på hinanden følgende dage). Alternativt kan der tages en blodprøve, med svar efter ca. en time (vi anbefaler afføringsprøve, da den i langt de fleste tilfælde er mest valid).

Lungeorm giver ligeledes anledning til hoste, besværet vejrtrækning, nedsat appetit og lungebetændelse, men er sjældent dødelig. Diagnosen kan stilles på en afføringsprøve (ca 10 g opsamlet i 3 på hinanden følgende dage).

Omsummeret om symptomer:
🟡Hoste
🟡Hurtig vejrtrækning
🟡Bliver hurtig forpustet
🟡Let feber
🟡Nedsat appetit
Det kan også være…
🔴Opkastninger
🔴Svær blødning, selv fra små sår
🔴Adfærdsændringer
🔴Nedsat balanceevner
🔴Røde pletter på slimhinderne
👉 Hvis du oplever symptomer, er det en god idé at få taget en afføringstest.
👉 Vi anbefaler, at du får din hund testet én gang årligt.
For hunde, der kommer på dyrehospitalet tjekker vi for en sikkerheds skyld hunde, der har symptomer (f.eks. hoste). Det er parasitter, der lever i hundens hjerte, lunger, blodkar og kan give alvorlige hjerte- og lungeproblemer.
Det koster 744 kr.

Film om hjerteorm

Hunde bliver via kontakt med mellemværten inficeret med larver, som i hunden udvikler sig til voksne orme.  Se evt film om smitte via fransk hjerteorm på Københavns Universitets hjemmeside:  Livscyklus fransk hjerteorm